Újjászületés- Merida, a bátor
Alanyunk, a 2002-es Merida Matts SX váza törötten került
hozzám, egy kedves ismerősömtől, Pétertől. Lehet azt hitte, felakasztom majd a
falra, dekorációként.
A sérülés nem kicsi: a felkapott lánc annyira belemart a
láncvillába, hogy átszakadt a cső, a gyengült keresztmetszet nem bírta a
terhet, és körben eltört. Ez, tekintve a váz korát egyenlő a halálos ítélettel.
Én viszont direkt törött vázakat kerestem, hogy a menthető elemeket
felhasználhassam az építésekhez. Egy nyeregvázcső- sérült Crux után volt némi
lelkiismeretfurdalásom, így úgy döntöttem, a Merida kap egy esélyt: kísérleti
nyúlként tovább szolgálhat, ha sikerül a műtét.
A sérülés helye, és a vázanyag miatt valahogy nem erőltettem
a bevált javítási utat: keresni egy hegesztő szakembert (lett volna), elvinni
hozzá és örülni a kész műnek. Viszont a közeli varratok, és a munkadíj miatt
inkább döntöttem úgy: karbonnal javítok.
A korábbi Giant váz időben sokkal későbbi, egy régóta
halogatott írás ez. Bő fél éve.
Lássunk munkához! A károk felmérése után örömmel
konstatáltam: a cső nem rövidült, ez jó kiindulásnak. Betét, és kétkomponensű
ragasztó segítségével látszólag ismét összeállt a hátsó háromszög. A nagyja
viszont ezután következett: flexet, és reszelőt fogva tisztítottam meg a
felületet egyrészt a zsírtalanítás, másrészt a kisebb bemarások utáni jobb
tapadás miatt. Lehetőség szerint nem akartam a véletlenre bízni, hogy egyben
maradjon.
Majd következett a gyantával átitatott csíkok felhelyezése.
Egyszerre minél többet, több csövet fogjon. Rögzítés után eltettem pihenőre,
míg a gyanta teljesen térhálósodik. Másnap ismét kézbe a reszelő, jöhetett a
szépészeti formálás. Volt miből faragni, nem sajnáltam az anyagot.
Ez leírva nagyon egyszerűnek tűnik. Az is, gyakorlott kéz
számára nem probléma. A javítás teljes munkaideje nagyjából három óra,
anyagköltsége nagyjából egy olcsó kulacstartónyi.
Miután kész lett, már csak egy biciklire való felesleges
alkatrészt kellett szereznem. Nagy része a már meglévő Puch montiról került át,
de pár dolgot kellett túrni hozzá: nyeregcső (szerencsére az igen gyakori
27,2-es méret) és nyereg darabja öccá’, a legnehezebben beszerezhető
alkatrésznek a villa bizonyult. Nem akartam teleszkópot, mivel drágább és
érezhetően nehezebb, mint a merev villa, a nyomós indok a kanti fékek és a
hozzá való Altus fékváltókarok megléte volt. Vagyis ha teleszkópot akarok,
akkor teljes váltószettet is keresnem kellett volna. De a meglévő fékek is jól
fognak, akkor miért bonyolítsam az egyszerűt?
Aztán jött a tél. És maradt. Addig városi tekergésre
használtam. Első komoly bevetés tapasztalata: ha nem tudod, milyen váz van
alattad észre sem veszed. Nem engedte el nem tört el, nem nyekergett. Stabil,
merev: pont amilyennek lennie kell. A magam szerény lejtőző is „megküldtem”
kövesebb lejtőkön, tapostam meredek emelkedőn a nyereg orrára húzódva. A gép
forog, az alkotó pihen. Átadásra kész.
Utolsó lépésként megkapta Orsi, aki most már tesztpilótává
avanzsált. Sokára ismerkedhettek meg, de a múltkori kis túrán már muszáj volt
nyergébe pattannia, nem várhatott tovább. Első hajtásra összebarátkoztak, hogy
a szavaival éljek. Az első bizalmatlanság sem volt, szerintem ebben azért
szerepe lehet a bő kilóval könnyebb váznak, és a jobban passzoló geometriának.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése